Tags

,

După ce Festivalul de Film de la Bologna i-a adus în urmă cu două luni un onorabil și binemeritat tribut, ziua de mâine este una la fel de importantă pentru toți fanii marelui actor Conrad Veidt. Veștile sunt, însă, și bune, și rele. Bune pentru că noi toți ne bucurăm că acest mare om, acest geniu al celei de-a șaptea arte se bucură în sfârșit de o recunoaștere mai substanțială, după atâția ani în care memoria lui părea dată uitării. Și când ne gândim că el a fost unul din superstarurile cinematografiei germane și, apoi, al celei britanice, pozele lui apărând în toate revistele și ziarele vremii…

Veștile sunt și rele, pentru că noi, europenii, nu avem acces la TCM America și deci nu putem vedea cele 14 filme care vor fi difuzate. Și aici am de făcut o remarcă – din cele 14 filme ce vor fi prezentate pe parcursul a 24 de ore, 7 vor fi filmele lui sonore făcute la Hollywood în ultima parte a vieții sale (dintr-un total de 8), iar restul de 7 vor fi după cum urmează: 2 filme mute germane și 5 englezești. Cele 8 filme pe care Conrad le-a turnat la Hollywood din 1940 până în 1943 (anul morții sale timpurii, la doar 50 de ani) marchează cântecul de lebădă al magnificului „prinț al umbrelor”. Din păcate, dintre filmele ce vor fi difuzate pe TCM va lipsi una dintre cele mai rare și mai emoționante pelicule ale sale, „Bărbații din viața ei” (The Men in Her Life), în care joacă rolul instructorului de balet (balerina sa fiind frumoasa Loretta Young). TCM ne oferă ocazia să îl admirăm în câteva dintre filmele mele preferate cu Conrad, ca Escape, A Woman’s Face și arhi-cunoscutul Casablanca. De asemenea, cinefilii au posibilitatea să îl urmărească în dublu rol în Nazi Agent, dar și în ultimul său film, Above Suspicion. Printre altele, însă, vor putea fi vizionate și filme care nu au fost pe măsura talentului acestui ilustru actor, precum comedia lui Red Skelton, Whistling in the Dark. O altă veste proastă (ce ține tot de selecția filmelor) este aceea că americanii nu vor difuza decât 2 dintre filmele germane ale lui Conrad, și anume marele film expresionist „Cabinetul doctorului Caligari” (pilonul carierei actorului) și „Mâinile lui Orlac” (un thriller șocant, dar care demonstrează cât de talentat este Veidt). Desigur, americanii au uitat să includă (sau nu au inclus intenționat) alte mari filme ale actorului, ca „Studentul la Praga”, „Muzeul figurilor de ceară”, „Frații Schellenberg”, „Lucrezia Borgia”, „Templul indian” și chiar 2 dintre filmele lui mute la Hollywood, „Omul care râde” și „Ultimul spectacol”. Spre bucuria mea, TCM America va difuza, totuși, 5 filme britanice de top ale lui Conrad – „Hoțul din Bagdad”, „Jew Suss”, „Spionul în negru”, „Contrabanda” și favoritul meu, „Călătorie suspectă” – filme care îi fac cinste lui Conrad și care sunt pe măsura talentului său excepțional. Însă, lipsesc alte capodopere, ca The Wandering JewThe Passing of the Third Floor Back și The Congress Dances, alte trei dintre preferatele mele.

Din cele 120 de filme în care Conrad Veidt a jucat în lunga sa carieră cinematografică, doar aproximativ 60 au supraviețuit timpului. Eu dețin, actualmente, toate filmele care se pot găsi cu acest actor (dar și două considerate pierdute). Din fericire, eu am șansa de a-mi crea propriul „festival”, urmărind pe parcursul întregii luni august toate cele 56 de filme pe care le am cu Conrad, în ordine cronologică. Un adevărat regal pentru orice colecționar și admirator adevărat al celui mai mare actor european (și mondial, aș mai spune eu), din toate timpurile.

